بهترین متخصص هیستروسکوپی
بهترین متخصص هیستروسکوپی
بهترین متخصص هیستروسکوپی

بهترین متخصص هیستروسکوپی

رحم در آناتومی بدن زنان یکی از مهم ترین بخش های دستگاه تناسلی به شمار می آید که در طول دوران بارداری وظیفه حمل و تغذیه جنین را بر عهده دارد. این بخش نیز مانند سایر اعضای بدن ممکن است دچار بیماری و مشکلاتی شود که جهت بررسی و درمان آن باید به یک متخصص زنان مراجعه نمایید. یکی از روش های درمان مشکلات رحم هیستروسکوپی می باشد.

هیستروسکوپی یک روش جراحی با حداقل تهاجم است که توسط یک لوله باریک که انعطاف پذیر می باشد به نام هیستروسکوپ از طریق واژن به دهانه رحم منتقل می شود و از طریق آن پزشک شما می تواند به تشخیص و درمان بپردازد. با توجه به نوع هیستروسکوپی شما بین 5 دقیقه تا یک ساعت ممکن است به طول بیانجامد. از هیستروسکوپی برای بررسی قسمت داخلی رحم استفاده می شود. هیستروسکوپ ابزاری نازک است که دارای یک لنز و یک منبع نور و یک دوربین متصل به یک انتهای آن است. این امکان بررسی دقیق و دقیق حفره رحم را فراهم می کند.

اهداف عمل هیستروسکوپی

دو نوع مختلف هیستروسکوپی داریم که هر کدام به دلایل مختلف انجام می شوند:

هیستروسکوپی تشخیصی

این نوع از هیستروسکوپی به دلیل تشخیص و شناسایی مشکلات رحمی انجام می شود. برخی از موارد تشخیص مانند شناسایی علت خونریزی های غیر طبیعی رحمی شناسایی علت های ناباروری.،  تشخیص چسبندگی های داخل رحم،  شناسایی علت سقط های مکرر،  تشخیص پولیپ آندومتر،  شناسایی و تشخیص فیبرم رحمی،  مشاهده محل IUD جابه جا شده،  تشخیص علت مشکلات درد های لگنی،  شناسایی علت شکست روش های باروری، تشخیص مشکلات مادرزادی رحمی و … می باشد.

مطالعه بیشتر  خدمات ژنتیکی پیش از بارداری

 هیستروسکوپی درمانی

در این نوع از هیستروسکوپی علاوه بر تشخیص دقیق، عملیات درمان نیز انجام می دهند. برای درمان از وسایلی همچون قیچی، لیزر، الکترود و … نیز استفاده می شود. هیستروسکوپی درمانی برای انجام عمل پولیپکتومی یا همان برداشتن پولیپ رحم، جراحی برداشتن فیبروم های رحمی ، عمل برای برداشتن اختلالات مادرزادی به نام سپتوم، عمل جهت از بین بردن چسبندگی های رحم،  عمل برای برداشتن یا خراش آندومتز، عمل جهت باز کردن لوله های رحمی و … استفاده می شود.

بهترین متخصص هیستروسکوپی
بهترین متخصص هیستروسکوپی

چگونه می توانم برای هیستروسکوپی آماده شوم؟

صبح روزی که وقت مراجعه به پزشک را دارید، حتما یک صبحانه سالم بخورید. در حالت ایده آل ، این روش باید در هفت روز اول پس از پایان پریود برنامه ریزی شود. این امر به دلیل نامنظم بودن چرخه قاعدگی همیشه امکان پذیر نیست. اگر پریودهای شما نامنظم است ، ممکن است لازم باشد روزانه یکبار از داروی هورمونی تا زمان ملاقات استفاده کنید. در صورت لزوم برای شما نسخه تجویز می شود. شب قبل و 1 ساعت قبل از عمل 800 میلی گرم ایبوپروفن ( یا مشابه آن ) را از طریق دهان مصرف کنید. اگر زایمان طبیعی تا کنون نداشته اید ، برای شما نسخه دارویی تجویز می شود که دهانه رحم شما را نرم می کند. به شما نسخه ای داده می شود و از شما می خواهد شب قبل از عمل دو قرص خوراکی بخورید. در صورت لزوم از شما خواسته می شود برای آزمایش بارداری نمونه ادرار تهیه کنید.

در طول روند مورد نظر چه اتفاقی می افتد؟

هیستروسکوپی در مطب روی یک میز معاینه انجام می شود. هیستروسکوپ به آرامی در واژن قرار می گیرد. سپس هیستروسکوپ به آرامی از طریق دهانه رحم و تحت دید مستقیم به رحم وارد می شود. در صورت تمایل می توانید این را از طریق مانیتور تلویزیون تماشا کنید. هنگامی که داخل رحم قرار گرفت ، کل حفره رحم برای ناهنجاری های احتمالی بررسی می شود. شما را ترغیب می کنند که در طی این مراحل از آنچه می بینید بپرسید. این تقریباً 3-5 دقیقه طول خواهد کشید. گاهی اوقات ، دهانه رحم به راحتی باز نمی شود. در این حالت دهانه رحم باید با ابزارهای مخصوص گشاد شود. در صورت نیاز به باز شدن دهانه رحم ، بی حس کننده موضعی به دهانه رحم تزریق می شود زیرا در غیر این صورت گشادی نسبتاً دردناک است. میانگین نمره درد در حین هیستروسکوپی مطب 2 تا 3 در مقیاس از صفر تا 10 است ، جایی که صفر بدون درد است و 10 بدترین درد از قبل است.

مطالعه بیشتر  تشخیص ناباروری در مردان

پس از عمل چه اتفاقی می افتد؟

بعد از عمل ممکن است برخی از گرفتگی ها را داشته باشید ، مانند دردهای قاعدگی ، یا به مدت 3 یا 4 هفته ترشحات آبکی یا خونی داشته باشید.

مزایای این روش چیست؟

پزشک وضعیت داخل رحم شما را می بیند و می تواند تشخیص بهتری ایجاد کند. درمان همزمان مشکل ممکن است باشد. این روش با بهبودی آسان کوتاه است.

خطرات مرتبط با این روش چیست؟

    یک بی حس کننده موضعی ممکن است به اندازه کافی ناحیه را بی حس نکند و احساس ناراحتی جزئی کنید. همچنین ، در موارد نادر ، ممکن است به داروی مورد استفاده در این نوع بیهوشی واکنش آلرژیک داشته باشید. در بیشتر موارد ، بی حسی موضعی یا منطقه ای ایمن تر از بیهوشی عمومی است.

  • ممکن است دچار عفونت یا خونریزی شوید.
  • بندرت ، رحم سوراخ می شود و برای ترمیم آن نیاز به جراحی دارد.
  • به ندرت ، ممکن است روده یا مثانه آسیب ببیند.
  • ممکن است به مایعاتی که در طی مراحل استفاده می شود واکنش آلرژیک داشته باشید.

شما باید از پزشک خود بپرسید که چگونه این خطرات در مورد شما اعمال می شود.

_______________________________________________
راه های ارتباطی با مرکز ناباروری نیکان

شماره تماس : ۰۲۱۷۱۰۶۲۰۰۰

آدرس پیج اینستاگرام مرکز ناباروری نیکان

کانال آپارات مرکز ناباروری نیکان

کانال نماشا مرکز ناباروری نیکان

_______________________________________________

7 دیدگاه ها

  • فهمیه, 1399/09/25 @ 17:27 پاسخ

    آیا نیازی هست قبل از انجام هیستروسکوپی رژیم غذایی خاصی رعایت کرد؟

    • پشتیبان سایت, 1399/09/29 @ 17:28 پاسخ

      سلام وقت شما بخیر
      خیر، اقدامات زیر برای قبل از هیستروسکوپی لازم است :
      مصرف داروهایی مانند ایبوبروفن حدود یک ساعت قبل از عمل می تواند به کاهش ناراحتی پس از عمل کمک کند.

      گاهی اوقات ممکن است یک بیهوشی موضعی برای بی حس کردن دهانه رحم استفاده شود.

      اما اگر هیسترسکوپی برای درمان و جراحی فیبروم های رحمی یا موارد دیگری باشد که نیاز به زمان طولانی تری دارد، ممکن است تحت بیهوشی عمومی قراربگیرید. یعنی در طول عمل به خواب بروید.

      اگر نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشید، قبل از انجام آن باید چند ساعت از غذا خوردن یا نوشیدن بپرهیزید.

      ولی در بیهوشی یا بی حسی موضعی ، می توانید غذا خوردن و نوشیدن را به طور عادی انجام دهید.

  • محدثه, 1399/09/25 @ 17:36 پاسخ

    آیا این عمل دوره ی نقاهت دارد؟

    • پشتیبان سایت, 1399/09/29 @ 18:12 پاسخ

      سلام وقت شما بخیر

      برخی بیماران بعد از انجام هیستروسکوپی، با موارد زیر روبرو خواهند شد:

      گرفتگی عضلات
      خونریزی جزئی به مدت چند روز و یا بیشتر
      کتف درد (در صورتی که از گاز دی اکسید کربن استفاده شود)
      حالت تهوع
      سر گیجه و یا احساس گیجی

      بیمار بلافاصله بعد از انجام این روش قادر به خوردن و آشامیدن مواد غذایی می باشد.

  • کبری یعقوبی, 1399/09/25 @ 18:19 پاسخ

    با سلام خانم دکتر من به تازگی متوجه شدم که در ابتدای واژنم چندتا جوشدر اوردم و چند ماهی هم میشه که پریودی من مدام به عقب میافته و از حالت منظم بودنش خارج شده آیا مشکلی دارم و باید به پزشک مراجعه کنم؟

    • پشتیبان سایت, 1399/09/29 @ 17:58 پاسخ

      سلام وقت بخیر
      برخی از جوش های ناحیه تناسلی ممکن است تبخال یا زگیل تناسلی باشند. بهتر است هر چه سریعتر جهت معاینه و بررسی دقیق به یک کلینیک مراجعه نمایید.

  • نیلوفر, 1402/01/17 @ 06:36 پاسخ

    من دیروز هیستروسکوپی شدم و از کمر منو بیهوش کردن ینی آمپول بی حسی و زدن تو کمر این طور بی حسی مگه خطرناک و مشکل ساز نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *